A. ARIILE TEMATICE DE CERCETARE ŞTIINŢIFICĂ COORDONATE DE CĂTRE CADRELE DIDACTICE CE ACTIVEAZĂ LA PROGRAMELE DE STUDIU ARTE PLASTICE – PICTURĂ, LICENŢĂ ŞI MASTERAT
3.1. Istoria artei
a. Istoria artei româneşti moderne
- Structuri tipologice şi modele estetice în pictura de peisaj. De la plein-air la transavangardă
- „Stratigrafia culturală – un model alternativ de abordare a evoluţiei artelor în epocile modernă şi contemporană”
b. Istoria Centrului Artistic Baia Mare
- Demersul compoziţional în Centrul Artistic Baia Mare
- Baia Mare - Şcoală, Colonie sau Centru Artistic?
- Modele estetice în tipologia peisagisticii de la Baia Mare
- Noua colonie internaţională de pictură în Centrul Artistic Baia Mare. Perioada 1993- 2002
- Elementul antropomorf în pictura din Centrul Artistic Baia Mare
3.2. Arte vizuale contemporane
c. Artele plastice din epoca modernă. Spaţiul Europei Centrale şi de Răsărit
- Evoluţia reprezentării spaţiului în pictură
- Fotografia şi mondializarea. Evoluţia reprezentării fotografice în arta modernă şi contemporană
d. Modele şi tipologii în artele vizuale contemporane din România
- Peisajul în pictura „Şcolilor Naţionale” din Europa Centrală şi de Răsărit: Modelul „Coloniei de la Barbizon” şi difuzarea acestuia în culturile naţionale europene (Baia Mare şi Balcic)
- Argumente în sprijinul actualităţii “Poeticii vizuale” a peisajului în practica creativă actuală
e. Tehnici şi tehnologii aplicate în practica artistică contemporană
- Tehnici combinate în plastica abstractă
- Modalităţi personalizate de experimentare practică şi exprimare în formule conplementare (fotografia pigmentară alb-negru şi color)
- Tehnici de transpunere şi reconstrucţie vizuală a mediului urban. Ambianţa vizuală specifică şi unitară în consens cu tradiţiile locului.
f. Expansiunea internaţională în artele vizuale din epoca contemporană
- Lucrarea de pictură: Simultaneitatea ca spaţiu real şi imaginar
- Caracterul arbitrar la spaţiului în pictură
- Internetul si Arta contemporana
- Valori plastice şi reflexive ale imaginii fotografice contemporane
- Univers semantic în fotografia modernă şi contemporană
- Arta contemporană şi şocul vizual
- Relaţia omului cu peisajul contemporan
- Conceptul compoziţional. Repere ale structurii şi esteticii mediului fotografic contemporan
3.3. Studii culturale
- Spaţiul Maramureşan – Noi identităţi în dezvoltarea fenomenului artistic
- Dialogul în paradigma comunicării
- Noile modele. Maramures intre fictiune si realitate
- Comunicare şi semnificare. Atributele mimice în paradigma fizionomiei
- Permanenţele şi transformările teritoriului. Valori culturale şi patrimoniale ale peisajului contemporan
- Atribute mimice la nivelul caracterelor antropologice
- Aspecte ale Temporalităţii prezente în discursul fotografic contemporan
3.4. Morfologia, semantica şi semiotica operei de artă
g. Semantica şi semiotica imaginii vizuale
- Structuri semantice aplicate
- Morfologia mâinii în demersul artistic. Dimensiuni istoriciste
- Lingvistica mimicii. O problemă de traductibilitate a codurilor
h. Morfologia imaginii plastice
- Atributele mimice în paradigma fizionomiei
- Structuri morfologice şi tipologii semantice în fotografia modernă şi contemporană
- Morfologia elementelor de limbaj plastic în peisajul fantastic
- Valori semantice ale Temporalităţii regăsite în peisajul citadin băimărean