A. ARIILE TEMATICE DE CERCETARE ŞTIINŢIFICĂ COORDONATE DE CĂTRE CADRELE DIDACTICE CE ACTIVEAZĂ LA PROGRAMELE DE STUDIU ARTE PLASTICE – PICTURĂ, LICENŢĂ ŞI MASTERAT

3.1. Istoria artei

a. Istoria artei româneşti moderne

  • Structuri tipologice şi modele estetice în pictura de peisaj. De la plein-air la transavangardă
  • „Stratigrafia culturală – un model alternativ de abordare a evoluţiei artelor în epocile modernă şi contemporană”

b. Istoria Centrului Artistic Baia Mare

  • Demersul compoziţional în Centrul Artistic Baia Mare
  • Baia Mare - Şcoală, Colonie sau Centru Artistic?
  • Modele estetice în tipologia peisagisticii de la Baia Mare
  • Noua colonie internaţională de pictură în Centrul Artistic Baia Mare. Perioada 1993- 2002
  • Elementul antropomorf în pictura din Centrul Artistic Baia Mare

3.2. Arte vizuale contemporane

c. Artele plastice din epoca modernă. Spaţiul Europei Centrale şi de Răsărit

  • Evoluţia reprezentării spaţiului în pictură
  • Fotografia şi mondializarea. Evoluţia reprezentării fotografice în arta modernă şi contemporană

d. Modele şi tipologii în artele vizuale contemporane din România

  • Peisajul în pictura „Şcolilor Naţionale” din Europa Centrală şi de Răsărit: Modelul „Coloniei de la Barbizon” şi difuzarea acestuia în culturile naţionale europene (Baia Mare şi Balcic)
  • Argumente în sprijinul actualităţii “Poeticii vizuale” a peisajului în practica creativă actuală

e. Tehnici şi tehnologii aplicate în practica artistică contemporană

  • Tehnici combinate în plastica abstractă
  • Modalităţi personalizate de experimentare practică şi exprimare în formule conplementare (fotografia pigmentară alb-negru şi color)
  • Tehnici de transpunere şi reconstrucţie vizuală a mediului urban. Ambianţa vizuală specifică şi unitară în consens cu tradiţiile locului.

f. Expansiunea internaţională în artele vizuale din epoca contemporană

  • Lucrarea de pictură: Simultaneitatea ca spaţiu real şi imaginar
  • Caracterul arbitrar la spaţiului în pictură
  • Internetul si Arta contemporana
  • Valori plastice şi reflexive ale imaginii fotografice contemporane
  • Univers semantic în fotografia modernă şi contemporană
  • Arta contemporană şi şocul vizual
  • Relaţia omului cu peisajul contemporan
  • Conceptul compoziţional. Repere ale structurii şi esteticii mediului fotografic contemporan

3.3. Studii culturale

  • Spaţiul Maramureşan – Noi identităţi în dezvoltarea fenomenului artistic
  • Dialogul în paradigma comunicării
  • Noile modele. Maramures intre fictiune si realitate
  • Comunicare şi semnificare. Atributele mimice în paradigma fizionomiei
  • Permanenţele şi transformările teritoriului. Valori culturale şi patrimoniale ale peisajului contemporan
  • Atribute mimice la nivelul caracterelor antropologice
  • Aspecte ale Temporalităţii prezente în discursul fotografic contemporan

3.4. Morfologia, semantica şi semiotica operei de artă

g. Semantica şi semiotica imaginii vizuale

  • Structuri semantice aplicate
  • Morfologia mâinii în demersul artistic. Dimensiuni istoriciste
  • Lingvistica mimicii. O problemă de traductibilitate a codurilor

h. Morfologia imaginii plastice

  • Atributele mimice în paradigma fizionomiei
  • Structuri morfologice şi tipologii semantice în fotografia modernă şi contemporană
  • Morfologia elementelor de limbaj plastic în peisajul fantastic
  • Valori semantice ale Temporalităţii regăsite în peisajul citadin băimărean